کد مطلب:280162 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

شناسایی اسرائیلیات
با دقتها و موشكافیها و بررسیهائی كه محدثین بزرگ و شاگردان مكتب اهل بیت در فرهنگ اسلامی به طور كلی و عموم دارند شناسائی اسرائیلیات و عقایدی كه از این رهگذر وارد اندیشه ها و كتابهای اسلامی خصوص تفسیر و تاریخ شده است



[ صفحه 45]



برای آنانكه اهل فن هستند كار دشواری نیست و به طور كلی اسرائیلیات را می توان به دو نوع تقسیم كرد

1- تواریخ و اندیشه هائی كه با عقل و صریح یا ظاهر كتاب و سنت مخالف است و معلوم است كه نسبت دادن آن به انبیاء گذشته نیز غلط و تهمت است مانند عقاید مجسعه و مجیره یا نسبت كفر و معصیت و بلكه كبیره به انبیاء.

2- تواریخ و اندیشه هائی كه درستی یا نادرستی آنها معلوم نیست و فقط مستند آن نقل امثال كعب الاحبار می باشد و مدرك اسلامی از قرآن و حدیث ندارد.

بدیهی است این گونه نقلیات بی اساس و غیر معتبر یا خلاف عقل و معیارهای اسلامی كه بر اثر سوء سیاست زمامداران و یا اغراض بیگانگان و دسایس آنها در فرهنگ اسلام وارد شده به هیچ وجه مورد اعتنا و اعتماد نیست و اسلام از آن منزه است و بحمدالله كاملا این نقلیات از احادیث و معارفی كه اصالت اسلامی دارند مشخص است.

روشنفكران عوضی و اسرائیلیات

در بین نویسندگان معاصر اهل سنت برخی كه خود را روشنفكر و متنور می شمارند در برخی از معارف اسلامی كه با عالم غیب ارتباط دارد مانند معجزات مادی و مددهای غیبی و



[ صفحه 46]



اشراط ساعت و علائم قیامت و مسائلی كه اصالت قرآنی دارند تشكیل و تردید نموده و بلكه انكار می نمایند و برای اینكه خود را روشنفكر نشان بدهند سرمایه ای غیر از این اظهارات تردیدآمیز ندارند آنان می خواهند هرچه بتوانند از ارزش غیبی دین بكاهند و مقامات پیامبران و ائمه علیهم السلام را نپذیرند و وحی و نزول ملائكه را در جنگ بدر و حوادث دیگر از این قبیل را به گونه ای كه مادی پسند شود و منكران خدا و قدرت و توانائی او هم قبول كنند مطرح نمایند و انبیاء را رجال ژنی و نابغه قلمداد كنند و با این مقوله سخنان در مسائل دین تصرفات و مداخلات ناروا می نمایند.

بدیهی است كه این نه روشنفكری است بلكه غربزدگی و مادی گرائی است كه متاسفانه در اثر تلقینات سوء و ضعف عقیده و قلت آشنائی با مبانی محكم اسلامی بسیاری به آن مبتلا شده اند.

این بیماری به نظر ما برای دعوت اسلام و برای عقاید اسلامی بسیار خطرناك است زیرا در پوشش یك سلسله الفاظ مادی گرایانه دین را تحریف و مسخ می نمایند و مردم را از هسته مركزی دین كه ایمان به عالم غیبت است جدا می كنند و در این میان عذر بسیاری از اینها در رد یك سلسله حقایق اسرائیلیات است یعنی هرچه را عقلشان از فهمش عاجز ماند و هرچه را با مبانی مادی وقوعش را بدیع و بعید دیدند منكر می شوند و آن



[ صفحه 47]



را اسرائیلیات می خوانند.

واقعا جای تعجب است دیروز و در صدر اسلام با ترویج اسرائیلیات از نشر حقایق اسلامی جلوگیری می كردند، امروز بازماندگان همان ها به اسم رد اسرائیلیات حقایق مسلمی را كه برحسب قرآن و حدیث معتبر ثابت است انكار می نمایند و معیار اسرائیلیات بودن یك موضوع را دور بودن از فهم مادی گرای خود می گویند.

از جمله همین مسئله مهدویت و علائم آن و نزول عیسی در آخرالزمان است كه اخیرا مورد حمله این گروه شد و می خواهند با تهمت اسرائیلیات بودن اصالت آن را كه از هر جهت مسلم است انكار نمایند.

بدیهی است مسائلی مثل مسئله مهدویت هرگز با این گونه تهمتها خدشه دار نخواهد شد.

به حكم قرآن كریم و وجدان بشارت به مصلح و منتظر آخرالزمان در تورات و زبور وجود دارد و مسائل اسلامی دیگر مخصوصا اموری كه پایه و محور دعوت اسلام است در دعوت انبیاء گذشته نیز بوده است و اگر بنا باشد كه هر چیزی به اسم اینكه مورد قبول اهل كتاب است رد شود باید این افراد اصل وجود موسی و عیسی را نیز انكار كنند.

سابقه اصل عقیدتی یا حكم فرعی اسلامی در ادیان گذشته و وجود آن در تورات و انجیل فعلی گواه حقانیت آن



[ صفحه 48]



است و به اسرائیلیات و آنچه مخالفان مكتب اهل بیت كه مكتب اسلام راستین است وارد در فرهنگ اسلامی كرده اند ارتباط ندارد این قرآن است كه می فرماید

شرع لكم من الدین ما وصی به نوحا و الذی اوحینا الیك و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه.

چنانكه اگر یك امری اصالت اسلامی داشته باشد نامانوس بودن آن موجب صحت انكار آن و اسرائیلیات بودن آن نیست.

مهدویت اصالت اسلامی دارد به قرآن و حدیث و اجماع مسلمین استناد دارد و اعتقاد مسلمانان به آن بر اساس این اصالتهای اسلامی است كه مسلمان نمی تواند آنها را رد كند این مسئله با اسرائیلیات كه فاقد اصالت اسلامی است هیچگونه ارتباطی ندارد این سخنان واهی ناشی از بی اطلاعی و ناآگاهی در مسائل اسلامی است.

لذا علماء بزرگ اهل سنت مانند احمد شاكر از معاصرین ما كه تخصصش را در فن حدیث و شناخت آفات و علل آن مورد قبول عموم دانشمندان آنها است در برابر این زمزمه های غرب زدگان،و ماده گرایان و مقلدان ابن خلدون بپا خواسته اصالت اسلامی این مسائل را اثبات نموده و نادرستی این گمان ها را آشكار ساخته و تردید و انكار در این اندیشه های



[ صفحه 49]



اسلامی را كه منتهی به رد فرمایش و بشارات حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و اعتبار احادیث صحیح و متواتر است جریمه بزرگ شمرده اند.



[ صفحه 51]